World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Censorship in Thailand

Article Id: WHEBN0005918986
Reproduction Date:

Title: Censorship in Thailand  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Censorship by country, Syndromes and a Century, Human rights in Thailand, Ploy, Censorship in Bhutan
Collection: Censorship by Country, Human Rights in Thailand, Thai Law
Publisher: World Heritage Encyclopedia

Censorship in Thailand

Censorship in Thailand is very significant. Harassment, manipulation, and strict control of political news was common under the Thaksin government (2001–2006), restrictions and media harassment worsened after a military junta overthrew the Thaksin government in a 2006 coup,[1] and increased in the Abhisit era (2008–2011).[2]

Freedom of speech was guaranteed in the 1997 Constitution of Thailand[3] and those guarantees continue in the 2007 Constitution.[4] Mechanisms for censorship have included strict lèse majesté laws, direct government/military control over the broadcast media, and the use of economic and political pressure.[5] Criticism of the King is banned by the Constitution, although most lèse majesté cases have been directed at foreigners, or at Thai opponents of political, social and commercial leaders.[6]

Thailand ranked 59th out of 167 countries in 2004 and then fell to 107th out of 167 countries in 2005 in the worldwide Press Freedom Index from Reporters Without Borders.[7][8] Thailand's ranking fell to 153rd out of 178 in 2010[9] and rose to 137th out of 179 in 2011–2012.[10] In the 2014 index, Thailand ranked 130 of 180 nations.[11]


  • Guarantees of freedom of speech, expression, and the press 1
  • Print media 2
    • Books 2.1
    • Periodicals 2.2
  • Internet 3
  • Broadcast media 4
    • Television 4.1
    • Radio 4.2
  • Film 5
    • Foreign films shot in Thailand 5.1
  • Video games 6
  • Individual speech 7
  • Self-censorship 8
  • Libel suits 9
  • See also 10
  • Literature 11
  • References 12
  • External links 13

Guarantees of freedom of speech, expression, and the press

Freedom of speech was guaranteed in the 1997 Constitution of Thailand.[3] Those guarantees continue in the 2007 Constitution, which states in part:[4]

  • Section 36: A person shall enjoy the liberty of communication by lawful means.
    • Censorship, detention or disclosure of communication between persons including any other act disclosing a statement in communication between persons shall not be made except by virtue of the provisions of the law specifically enacted for security of the state or maintaining public order or good morals.
  • Section 45: A person shall enjoy the liberty to express his or her opinion, make speeches, write, print, publicize, and make expression by other means.
    • Restriction on liberty under paragraph one shall not be imposed except by virtue of the provisions of law specifically enacted for the purpose of maintaining the security of the state, safeguarding the rights, liberties, dignity, reputation, family or privacy rights of other persons, maintaining public order or good morals or preventing the deterioration of the mind or health of the public.
    • Closure of a press house or radio or television station to deprive them of the liberty under this section shall not be made.
    • Censorship by a competent official of news and articles before their publication in a newspaper, printed matter, or radio or television broadcasting shall not be made except during the time when the country is in a state of war or armed conflict; provided that it must be made by virtue of the law enacted under the provisions of paragraph two.
    • Owner of a newspaper or other mass media business shall be a Thai national.
    • No grant of money or other properties shall be given by the state as subsidies to private newspapers or other mass media.
  • Section 46: Officials or employees of a private sector undertaking, newspaper or radio or television broadcasting business shall enjoy their liberty to present news and express their opinions under the constitutional restrictions without mandate of any state agency or owner of such business provided that it is not contrary to their professional ethics.
  • Section 26: In exercising powers of all state authorities, regard shall be given to human dignity, rights, and liberties in accordance with the provisions of this Constitution.
  • Section 28: A person can invoke human dignity or exercise his or her rights and liberties in so far as it is not in violation of rights and liberties of other persons or contrary to this Constitution or good morals.
  • Section 29: Restriction of such rights and liberties as recognized by the Constitution shall not be imposed on a person except by virtue of provisions of the law which must not affect the essential substances of such rights and liberties.

Print media

The first instance of censorship in Thailand occurred with the advent of the first printing press in the country.[12] Thailand's first law book was banned and all copies and the original manuscript were ordered destroyed.[13]

Under the 1941 Printing and Advertisement Act, the Royal Thai Police Special Branch has the authority to issue warnings to publications for various violations such as disturbing the peace, interfering with public safety, or offending public morals.[14]

According to a study by the Political Science Library at Thammasat University, from 1850 to 1999, 1,057 books and periodicals were officially banned by publication in the Royal Gazette, including many books considered one of the 100 books every Thai should read. Many titles reflect their era of anti-communist fervor but were published both in Thailand and abroad in Thai, Chinese, Vietnamese, Korean, Bahasa, English, German, French, and Spanish.

Historically, this and other acts have been used to severely restrict press freedom, especially during the military governments of Plaek Pibulsonggram, Sarit Dhanarajata, and Thanom Kittikachorn (up to 1973). Books on Thai feudalism, the monarchy, and religion viewed by the Thai government as disruptive were banned and their authors imprisoned.[15] A student-led uprising in 1973 led to a brief period of press freedom, until a violent military crackdown in 1976 resulted in a major clamp-down. The 1980s saw the gradual thawing of press censorship.


Sarakadee Magazine has published a three part overview of book censorship in Thailand.[13]

Unless critical of the royal family, monarchy or sensitive government issues, foreign and domestic books normally are not censored and circulate freely. All public discussion of the death of 20-year-old King Ananda Mahidol, the present king's elder brother, of a single gunshot wound to the head is discouraged and not taught in schools even to history majors.

The Devil's Discus by Rayne Kruger (London: Cassell, 1964), a result of investigative reporting, which examines the case of King Ananda, was immediately banned and its author barred from Thailand. Curiously, neither the book's Japanese or Thai translation (in 1972) have been banned. However, the first 16 pages of all extant copies of The Devil's Discus in Thai have been excised and seem to have no text corresponding to the English original.

Widely considered to be the father of Thai democracy, Pridi Banomyong was a writer of the first Thai constitution in 1932 which transformed Thailand from an absolute monarchy to a constitutional monarchy. In addition, he was twice prime minister, a wartime underground hero who fought the Japanese occupation of Thailand, and the founder of Thammasat University.

However, Pridi was brought under suspicion of regicide in the death of King Ananda by his chief political rival, strongman military Prime Minister Pridi Banomyong, the father of Thai democracy, died in exile.

Three royal servants were executed without warning and in secrecy for regicide in 1955, nine years after King Ananda's death, after many acquittals and subsequent prosecution appeals with little evidence, old or new, but which resulted in fresh convictions for all three in Thailand's highest court. The entire legal case appears to have been predicated on hearsay and the motivation political, purely to keep Pridi out of the picture. King Bhumibol, a young, untested monarch at the time, failed to exercise his royal prerogative of pardon for the three prisoners, despite the many questionable facets to the case.

The Revolutionary King by William Stevenson (London: Constable, 1999) was initiated by King Bhumibol as a semi-official hagiography. King Bhumibhol had translated Stevenson's book, A Man Called Intrepid, into Thai and reportedly admired Stevenson's work. In any case, Stevenson was granted unprecedented personal access to both the King himself and members of the royal family.

However, when the published book appeared, not only was it riddled with simple inaccuracies, but it shocked many Thai readers by referring to the king throughout the book by his childhood nickname, Lek. The book presented a unique new theory of Japanese involvement in the death of King Ananda. Not known is whether this theory originated with King Bhumibol. The book was unofficially banned in Thailand from the date of its publication. However, in 2005, reportedly through royal intervention, the book could be ordered from bookstores in Thailand, but no bookstore has been willing to stock it.

A more recent controversy has occurred over The King Never Smiles (New Haven & London: Yale University Press, 2006) by a former Bangkok-based correspondent, Paul Handley, described by its publishers as an "interpretive biography" of King Bhumibol. The book itself was banned in Thailand on its publication in July 2006 and websites selling the book were blocked from November 2005. As no advance reading copies or excerpts of the book were made available by its publishers, the book appears to have been banned as a precaution due to its title alone.

In November 2014, Thai police announced the banning of A Kingdom Crisis: Thailand’s Struggle for Democracy in the Twenty-First Century by Andrew MacGregor Marshall, prior to its release in Thailand.[16] Police stated that reviews of the book in The Independent[17] and the South China Morning Post[18] had provided sufficient evidence that the book threatens "peace and order, and the good morality of the people". Marshall claims that recent turmoil in Thai politics is driven largely by internal conflicts over succession to the throne. Any discussion of the royal succession is taboo in Thailand. More recent reviews are divided as to whether Marshall has convincingly made his point that succession is the key to understanding Thai politics.[19][20]

One example of censoring media of foreign origin is the case of Bangkok Inside Out, a tourist guide, which, according to the Ministry of Culture, "taints the image of Thailand and its people".[21] Most censored books are in Thai, published in Thailand. At the same time, most books since 1999 are banned "unofficially" which makes gathering censorship data difficult.

A good example of this modern variety of unofficial Thai censorship is the book The Images of Pridi Banomyong and Thai Politics 1932–1983, written by Morakot Jaewjinda as her master's thesis in history at Srinakharinwirot University. Although Morakot's thesis was published in 1987, the criminal defamation case against her by Khunying (a Thai royal decoration of recognition) Nongyao Chaiseree, former rector of Thammasat University, is only starting to be heard in court in 2007.

Self-censorship is a growing trend in Thailand. In February 2007, Chula Book Centre, the bookstore of Chulalongkorn University, refused to carry the book The 19 September Coup: A Coup for a Democratic Regime Under the Constitutional Monarchy, an anthology critical of Thailand's 2006 military coup d'état written in Thai by leading intellectuals and academics, including Nidhi Eoseewong, Somsak Jeamtheerasakul, Thongchai Winichakul, and Sulak Sivaraksa. A few Thai language bookstores did sell the book, however, and reported brisk sales. Later in the month, Chula Book Centre and CU Books reneged on their agreement to both sell and distribute A Coup for the Rich primarily because some of the sources quoted were from The King Never Smiles. The book was written by Dr. Giles Ji Ungpakorn, professor at Chulalongkorn's Faculty of Political Science. On 6 March, Thammasat University Bookstore followed suit in refusing to sell the book even though it had not been officially banned, although the university's rector overturned that decision and the book is now for sale at the university bookstore. A Foreign Correspondents Club of Thailand panel concluded that it should be anticipated that A Coup for the Rich would be confiscated and banned.

Freedom Against Censorship Thailand (FACT)[22] has initiated the Banned Books Project to scan as many books banned in Thailand as possible for free publication on the Web, beginning with books in several languages about the death of King Ananda.

During the existence of the Communist Party of Thailand, books pertaining to communism and socialism (references to Karl Marx, Friedrich Engels, Lenin, Stalin, Trotsky, or Mao Zedong) and associated publications, e.g., the Revolutionary Internationalist Movement. Individuals in possession of communist literature (books, print/electronic media, academic journals, audio, video footage) would be found guilty of treason against the Thai government.


The press has also been censored for publishing news damaging to the monarchy. Thai governments have been accused of pressuring the press to limit damaging coverage.

A 2002 issue of The Economist was withheld because it made an "inappropriate" reference to the monarchy.[23] Fah Diew Kan, a political and social commentary magazine was prohibited and sellers charged with lèse majesté under the military junta-appointed government of Prime Minister Surayud Chulanont.[24] Defamation and lèse majesté laws are commonly used for censorship and political suppression in Thailand, as is a law prohibiting discussion or criticism of Thai court decisions. Sulak Sivaraksa, perhaps predictably, wrote a review of The King Never Smiles in English for his Seeds of Peace magazine published by the International Network of Engaged Buddhists in Bangkok.

On 6 August 2005, the Bangkok Post published a front page story on cracks in Suvarnabhumi Airport's west runway. Citing unnamed sources, the article noted that aviation experts recommended reconstruction to repair large cracks. A newspaper internal investigation found that while there were small cracks on the shoulders of the runway, its source wrongly claimed experts believed the runway needed reconstruction. The anonymous source, who claimed to be a businessman whose brother was close to some members of the prime minister's Thai Rak Thai party, refused to confirm his comments. Chief reporter Sermsuk Kasitipradit and news editor Chadin Thepaval were found to have acted negligently in publishing the story and were fired. Some critics in the newspaper claimed that the source was pressured by the government not to confirm the details of the story.[25]

Also in August 2005, Rungruang Preechakul, editor of Siam Rath Weekly News Magazine, quit after covering alleged government mishandling of the bird flu crisis.[26][27]

On 10 March 2006 the then-governor of Nakhon Ratchasima Province, Mr. Pongpayome Wasaputi, during a regular scheduled press conference with the local media, asked Frank G. Anderson, founder of the Korat Post newspaper, to "kindly refrain from carrying any more headlines regarding events at Watpa Salawan, because it is like irritating an old sore." The governor was referring to coverage of allegations of sexual impropriety against the temple's abbot, Luang Pho Pherm, who had a considerable official following.

In 2006, Tongnoi Tongyai, the private secretary to Crown Prince Maha Vajiralongkorn, was about to be appointed to the board of directors of Shin Corporation when his appointment was shot down by the palace. Post Today, a Thai-language sister paper of the Bangkok Post, had to pull thousands of copies after publishing a story quoting a leftist academic asking the press to investigate why Tongnoi was dismissed in such a strange manner. Vajiralongkorn called a group of reporters to the palace, where he reportedly asked them: "Do you have a problem with me?". No one replied.[28]

On 10 February 2010 it was learned that the children of Thaksin Shinawatra would petition the supreme court to gag the media on speculation of a pending judgment of the deposed prime minister's assets. Subsequently, popular English-language expatriate forums such as Thai Visa broadcast warnings that they were censored. Readers were advised to follow them on Twitter and other social media platforms to receive related news.[29]

On 12 Nov 2014, in a meeting between junta representatives and the editors of 17 newspapers, military officers reportedly told the journalists that there is a limit to what they can report. "Gen Prayut Chan-o-cha, the Prime Minister and NCPO leader, has never censored the media. We are open, but please stay within the limits. [We] don’t want any colour. [You media] must report news positively," Lt Gen Suchai Pongput was quoted as saying.[30]


Thailand is engaged in selective filtering in the social, political, and Internet tools areas, and no evidence of filtering was found in the conflict/security area by the OpenNet Initiative in November 2011.[31][32]

Thailand is on Reporters Without Borders list of countries Under Surveillance in 2011.[33]

Thailand is listed as "Partly Free" in the Freedom on the Net 2013 report by Freedom House, which cites substantial political censorship and the arrest of bloggers and other online users.[34]

Internet censorship is conducted by the Royal Thai Police, the Communications Authority of Thailand, and the Ministry of Information and Communication Technology (MICT).[35]

Prior to the September 2006 military coup d'état most Internet censorship in Thailand was focused on blocking pornographic websites. The following years have seen a constant stream of sometimes violent protests, regional unrest,[36] emergency decrees,[37] a new cybercrimes law,[38] and an updated Internal Security Act.[39] And year by year Internet censorship has grown, with its focus shifting to lèse majesté, national security, and political issues.

Reasons for blocking:

Prior to


11% 77% lèse majesté content (content that defames, insults, threatens, or is unflattering to the King, includes national security and some political issues)
60% 22% pornographic content
2% <1% content related to gambling
27% <1% copyright infringement, illegal products and services, illegal drugs, sales of sex equipment, prostitution, …

URLs blocked by court order:[41]

2007 1 2
2008 13 2071
2009 64 28,705
2010 39 43,908

Total 117 74,686

It is estimated that tens of thousands of additional URLs are blocked without court orders through informal requests or under the Emergency Decree on Public Administration in Emergency Situations. Estimates put the number of websites blocked at over 110,000 and growing in 2010.[42]

According to the Associated Press, the Computer Crime Act has contributed to a sharp increase in the number of lèse majesté cases tried each year in Thailand.[43] While between 1990 and 2005, roughly five cases were tried in Thai courts each year, since that time about 400 cases have come to trial—a 1,500 percent increase.[43]

Websites are blocked by Uniform Resource Locator (URL) and/or IP address. However, only about 20% of blocked sites are identified by IP address; the remaining 80% are unable to be identified at a specific physical location. If these sites could be identified as being located in Thailand, legal action could be taken against their operators. Thus, lack of IP address is a major oversight.

MICT also blocks indirectly by informally “requesting” the blocking of websites by Thailand's 54 commercial and non-profit Internet Service Providers (ISPs). Although ISPs are not legally required to accede to these “requests”, MICT Permanent Secretary Kraisorn Pornsuthee wrote in 2006 that ISPs who fail to comply will be punitively sanctioned by government in the form of bandwidth restriction or even loss of their operating license. This is a powerful compulsion to comply.

Censorship of the Internet in Thailand is currently for website access only. Thai Internet users are still able to interact with other users using e-mail, Instant Messaging, and Twitter without being censored.

In January 2010, it was reported[44] that as part of the Department of Special Investigations' (DSI) efforts to increase cyber-policing, it had expanded cooperation between ‘government agencies, research agencies and educational institutions’ in building digital forensic resources. DSI has partnered with two Thai universities to train students in assisting government cyber investigations. Despite the many threats to Thailand's cyber-space, even the Deputy Executive Director at the National Electronics and Computer Technology Center (Nectec), Asanee Kawtrakul, acknowledged that most big computer crime cases in the past year involved violations of lèse majesté laws. It is hard to ignore the role academia is being asked to play in cyber-censorship.[45]

Broadcast media


Censored character with bloodied face from One Piece on Thai TV

In television broadcasts, scenes displaying nudity, consumption of alcohol, smoking, drug usage and weapons pointed at human beings are commonly censored by blurring out respective areas.[46] Like in all media, criticism of the king is not allowed.

After the military coup of September 2006, the junta sent tanks and troops to secure all television stations. Junta leaders demanded the censorship of news reports and opinion polls that might be negative to the military.[47] Thai television broadcasters did not air footage of demonstrations against the coup.[48] Local cable broadcasts of CNN, BBC, CNBC, NHK, and several other foreign news channels were censored, with footage showing former Premier Thaksin blacked out.[49]

The nine members of the board of directors of MCOT, a privatized state-owned media company, resigned on 26 September to take responsibility for allowing Thaksin Shinwatra to shortly address the nation on MCOT-controlled Modernine TV (Channel 9).[50] Seven months after the coup, in an editorial, the Bangkok Post reported that military censorship of broadcast media was tighter than at any time in the past 15 years.[51]

In November 2006, an interview with Nuamthong Phaiwan, a taxi driver who drove his taxi into a tank to protest the coup, was broadcast by iTV. The broadcast came to an abrupt end after the director of army-owned Channel 5 made a threatening telephone call.[52] Although the station was already occupied by the military, an additional 20 soldiers were dispatched to the station. The junta also sent a letter to the six public TV channels summoning their news editors for instruction on "constructive reporting for peace of the nation."[53]

Also in November 2006, the military junta cancelled the most popular program on MCOT's Modernine TV, Khui Khui Khao. The anti-Thaksin movement, which had seized power in a military coup, claimed the program's host, prominent Thai political commentator Sorrayuth Suthassanachinda, was a supporter of the overthrown premier.[54][55]

In May 2014, the military junta interrupted a talk show, where a political science professor was discussing the Thai Army's declaration of martial law. The show was interrupted to broadcast "Order No. 9" from the Peace and Order Maintaining command. This order banned media from interviewing academics who could incite conflict. Also, censorship was extended into social media. Newspapers were warned not to publish anything that could cause unrest. Some academics were also ordered by regional commanders not to comment on the political situation. [56]

In November 2014, the military junta pressured Thai PBS to drop a talk show that "discussed dissatisfaction with the 22 May coup." At least four colonels visited Thai PBS headquarters in Bangkok and instructed the station's directors to stop the broadcast of a talk show in which the host, Nattaya Wawweerakhup, asked villagers and activists for their opinions on the junta's reform process. The host, Nattaya, was removed from the show altogether.[30]


Radio stations in Thailand must be government licensed and have traditionally been operated primarily by the government and military.[57] Ownership of radio outlets by government, military, and quasi-government entities have often undermined freedom of the media.[58]

In May 1993, the military shut down an army-owned radio station leased to a private news group for three days after the station ran a commentary critical of the armed forces.[57] In another incident in February 1993, government-run media attempted to protect a prominent Buddhist monk accused of sexual misconduct by prohibiting interviews with another well-known Buddhist on his views about the allegations and declined to air a video documenting the monk's overseas travels.

More recently, in March 2003 the Independent News Network (INN) radio broadcast was temporarily cancelled after the network aired a cabinet member's criticisms of the government. In response to public protests, the government restored the broadcast and claimed that INN's failure to renew their broadcast license was the reason for the temporary closure.

It was rumored that on 1 February 2006, a business news commentary program, "Business Focus", was taken off the air from the FM 101 radio station because it devoted time to discussing the Shinawatra family's controversial multi-million dollar share deal with Singapore's Temasek Holdings.[59]

In February 2007, Thai authorities, under a newly elected alleged "Thaksin nominee" government, cancelled a popular FM radio program hosted by Fatima Broadcasting because the show's host was a regular critic of the former premier. While officials claim they did not pressure the station's owner, the show's host has published an account claiming otherwise.

Community radio (CR) stations, mostly unlicensed, saw dramatic growth during the Thaksin-government.[60][61] There have been fears that the medium might be censored. In 2008, there are nearly 4,000 community radio stations operating in Thailand, mostly unlicensed. Community radio stations have been accused of causing interference with television, air traffic control radio, and other licensed radio stations. However, limited crackdowns on selected community radio stations have caused critics to accuse the government of political interference. The current Constitution of 2007 provides in Article 47 that "community" is guaranteed the right to offer "community broadcast". The Broadcasting Act of 2008 provides that the broadcasting regulator is authorized to issue "community broadcast" licenses to stations which offer non-commercial service to a local audience. The Broadcasting Act of 2008 prohibits the community broadcaster from engaging in commercial activities or undertake any commercial undertaking. As of July 2008, no community broadcast license has been sought or issued. The National Telecommunications Commission as a temporary regulator/licensor of CR and CTV in Thailand proposed a draft "provisional license" for CR and CTV in May 2009. During June, an NTC subcommittee on broadcasting went around Thailand to "pre-register" prospective CR operators with the expectation that when the regulation becomes effective in July, the license process will be expedited. The "pre-registration" workshops were held in Bangkok, Chiang Mai, Khon Kaen, and Songkhla.


The Thai Censorship Board operates under the aegis of the 1930 Film Act, wherein theater owners and broadcasters must submit films that they plan to show to the Film Censorship Board for review.[58] The board is composed of officials representing the Ministry of Education, the Ministry of University Affairs, the military, the Department of Religious Affairs, and the Ministry of Foreign Affairs. The board may ban films if its requirements that portions of the film be removed are not met. Reasons for censoring films include violating moral and cultural norms and disturbing the public order and national security. Theater owners and broadcasters frequently censor films themselves before submitting them to the board.

The Censorship Board initially banned the film Schindler's List because of a nude scene. However, after a furor in the press, the board reversed its decision.[57] According to the office of the Film Censorship Board, of the 230 films submitted for review in 2002, 1 was banned. Out of the 282 films submitted for review in 2003, 4 were banned, three South Korean and one American. Officers at the censorship board cited sex and nudity as the main reasons for banning the four films.[62]

All versions of the story of Anna Leonowens and King Mongkut (Rama IV) have been banned in Thailand, including the 1956 musical The King and I. More recently, the 1999 movie Anna and the King was also banned for "several scenes that distort history and insult the king",[63] despite the fact that a number of changes were made to the script. Censorship Board member Thepmontri Limpayom castigated the film, saying: "The filmmakers have made King Mongkut look like a cowboy who rides on the back of an elephant as if he is in a cowboy movie. In one scene Chow Yun-fat pushes the king's crown and his portrait down to the floor—that's totally unacceptable." Another board member added: "If we cut all the scenes which we consider mock the monarchy it would only run for about 20 minutes."

More recently, Thai Christian groups protested the film The Da Vinci Code and called for it to be banned. On 16 May 2006, the Thai Censorship Committee issued a ruling that the film would be shown, but that the last 10 minutes would be cut. Also, some Thai subtitles were to be edited to change their meaning and passages from the Bible would also be quoted at the beginning and end of the film. However, the following day, Sony Pictures appealed the ruling, saying it would pull the film if the decision to cut it was not reversed. The censorship panel then voted 6–5 that the film could be shown uncut, but that a disclaimer would precede and follow the film, saying it was a work of fiction.[64][65]

After controversy surrounded Apichatpong Weerasethakul's film Syndromes and a Century, the Free Thai Cinema Movement started to gain momentum in late-April 2007. As a reaction to an unfavorable trip to the Censorship Board, which would not approve release in Thailand without specific cuts to be administered by the board, Apichatpong decided to cancel local release of the film. The censors, fearing that Apichatpong might show his film anyway, refused to return his print. These actions sparked a far-reaching discussion and a petition signed by artists and scholars alike submitted to the legislative assembly of the Thai government.

As of 2007, the National Legislative Assembly was considering a proposed film ratings system, which is viewed by the film industry as even more restrictive, because in addition to a motion picture ratings system, the Board of Censors would remain in place, and would retain the power to cut or ban films.[66]

Also under Thai law, any film mentioning prostitution or not depicting Buddhism with absolute reverence is subject to censorship.[67]

Foreign films shot in Thailand

All foreign companies must apply for shooting permission to the Film Board of Thailand.[68] Some topics will be rejected if the script is judged inappropriate.[69] The Film Board checks to see that the script, plot, and other details are acceptable to the board.[70]

Video games

The cover of Tropico 5, a tropical dictator game banned by Thailand's Ministry of Culture in 2014.

Following the 2014 Thai coup d'état, in August 2014 it was reported that the Thai junta had banned Tropico 5, the latest edition in a popular series of computer games in which gamers assume the personality of a dictator on a tropical island.[71]

Individual speech

Although freedom of speech was guaranteed by the 1997 constitution, it was limited by several laws. The king may not be spoken ill of and lèse majesté laws are in force. In 1986, Deputy Interior Minister Veera Musikapong was convicted, imprisoned, and banned from politics for a campaign speech in which he noted that if he were born the crown prince, he "would be drinking whiskey instead of standing here getting pains in my knees."[72]

The judgment of Thai courts may not be criticized. After a controversial ruling in July 2006 in which a criminal court jailed three election commissioners, the court worked with the police to identify 16 individuals who were captured on TV news footage criticizing the judgement.[73] The court later found all the individuals guilty and gave jail terms to 4 of them. The maximum jail sentence for the offence is seven years.[74]

Furthermore, defamation laws were frequently used to silence dissidents during the Thaksin administration, often by the prime minister himself. This led to a backlog in the courts of defamation suits and counter-suits.


Self-censorship has a long tradition in Thailand. It is resorted to mostly from fear of being charged with a violation of lèse majesté statutes.

Former Prime Minister Thaksin Shinawatra was repeatedly accused of using his political and economic power to silence dissenting voices and curbing freedom of speech stemming from his direct authority over state-owned TV stations coupled with his family owning the other broadcast TV channels.[75] Responding to critics, he sold all of his family's interests in the broadcast media in 2006.

Criticisms of the Thai government range from the frequent use of libel suits against critics to coercion leading to self-censorship. Self-censorship has been used as an excuse for the central government or administrative branch to interfere in people's communications infrastructure. All radio and television stations in Thailand operate at the will of the government.

In 2003, the Thai Journalists Association (TJA) rapped the spread of self-censorship as well as the "sophisticated and subversive means" used by the authorities to control the media, fearing they would turn into propaganda mouthpieces of the Thaksin government.[75] On the occasion of the World Press Freedom Day 2006, the TJA labeled the situation of press freedom in Thailand as an "era of fear and hatred".[76]

  • Freedom on the Net 2013, Freedom House
  • Thailand reports, Reporters Without Borders
  • Thailand archive, Committee to Protect Journalists (CPJ)
  • "Website Censorship in Thailand – 2008–2011", Daily News and Views,, 31 July 2010
  • Asian Media Barometer – Thailand 2010, Friedrich-Ebert-Stiftung Thailand, ISBN 978-616-90646-1-9
  • Freedom Barometer Thailand 2011, Friedrich Naumann Foundation for Liberty
  • Freedom Against Censorship Thailand (FACT) – an active group on Internet censorship issues in Thailand
  • "Thai Movie Censorship", Matthew Hunt, Encounter Thailand, Volume 1, Number 7 (October 2012).

External links

  1. ^ The Nation, Junta's bills stifle free expression in run-up to vote, 18 Aug 2007
  2. ^ 2011 "Human Rights Report: Thailand", 2011 Country Reports on Human Rights Practices, Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor, US Department of State
  3. ^ a b "The Thai Constitution of 1997 and its Implication on Criminal Justice Reform", Kittipong Kittayarak, 120th International Senior Seminar, Resource Material Series No. 60, United Nations Asia and Far East Institute (UNAFEI). Retrieved 23 Aug 2012
  4. ^ a b Draft Constitution of the Kingdom of Thailand, Constitution Drafting Committee, 26 April 2007
  5. ^ "Publish And Perish", Phil Zabriskie Bangkok, Time, 11 Mar 2002
  6. ^ Saksith Saiyasombut, Thai blogger and journalist (16 Aug 2011). "Thailand's unpopular lese majeste law claims another victim". Siam Voices.  
  7. ^ "Press Freedom Index 2004", Reporters Without Borders
  8. ^ "Press Freedom Index 2005", Reporters Without Borders
  9. ^ "Press Freedom Index 2010", Reporters Without Borders
  10. ^ "Press Freedom Index 2011–2012", Reporters Without Borders
  11. ^ "World Press Freedom Index, 2014". Reporters Without Borders. Retrieved 2011-11-16. 
  12. ^ Freedom of expression and the Media in Thailand, ARTICLE19 and Asian Forum for Human Rights and Development, Dec 2005, ISBN 1-902598-79-2
  13. ^ a b "The book banned. Knowledge imprisonment", Sarakadee magazine, "Part 1: Introduction", "Part 2: Scoop", and "Part 3: Box" in Thai. (English translations: Part 1, Part 2, Part 3)
  14. ^ "Country Reports on Human Rights Practices: Thailand", Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor, U.S. Department of State, 23 Feb 2001
  15. ^ "Jit Pumisak", Songs for Life, Center for Southeast Asian Studies, Northern Illinois University (NIU). Retrieved 23 Aug 2012
  16. ^ "Thai Police Ban Controversial Book On Royal Succession". Khaosod English. Khaosod Newspaper. 2014-11-13. Retrieved 2014-11-14. 
  17. ^ Buncombe, Andrew (2014-10-08). "The two entangled conflicts that are tearing Thailand apart". The Independent. Retrieved 2014-11-14. 
  18. ^ Eimer, David (2014-10-04). "Book depicts Thai monarch as pawn of country's elite". South China Morning Post. Retrieved 2014-11-14. 
  19. ^ Jones, Lee (2014-11-12). "Review of Kingdom in Crisis". New Mandala. Retrieved 2014-11-14. 
  20. ^ Jory, Patrick. "Review of Kingdom in Crisis". New Mandala. Retrieved 2014-11-14. 
  21. ^ "Another book on Thailand banned", Daniel Ziv and Guy Sharett, Paknam Web Forums, 1 December 2005
  22. ^ FACT – Freedom Against Censorship Thailand, website. Retrieved 23 Aug 2012
  23. ^ "Thai police examine Economist article", John Aglionby, The Guardian, 1 Mar 2002
  24. ^ Sulak Sivaraksa, January 25th Letter to the Prime Minister, 31 Jan 2007
  25. ^ "Scoop journalist vindicated", The Nation, 28 Jan 2007
  26. ^ "Thai media feel Thaksin's displeasure", Mark Baker, Sydney Morning Herald, 1 Mar 2004
  27. ^ AsiaMedia :: Story, Print Version
  28. ^ Asia Sentinel, "Thailand's Royal Wealth: How Thailand’s Royals Manage to Own All the Good Stuff", Asia Sentinel, 2 Mar 2007
  29. ^ "Media Gag Order Sought For Thaksin's Asset Seizure Case", Thai Visa Forum, 10 Feb 2010
  30. ^ a b "Bowing To Junta's Pressure, Thai PBS Axes 'Reform' Broadcast". Khaosod English. 2014-11-15. Retrieved 2014-11-16. 
  31. ^ "Thailand Country Profile", Access Contested: Security, Identity, and Resistance in Asian Cyberspace, Ronald J. Deibert, John G. Palfrey, Rafal Rohozinski, and Jonathan Zittrain, MIT Press and the OpenNet Initiative, Nov 2011, ISBN 978-0-262-01678-0
  32. ^ "ONI Country Profiles", Research section at the OpenNet Initiative web site, a collaborative partnership of the Citizen Lab at the Munk School of Global Affairs, University of Toronto; the Berkman Center for Internet & Society at Harvard University; and the SecDev Group, Ottawa
  33. ^ Internet Enemies, Reporters Without Borders, Paris, Mar 2011
  34. ^ Sanja, Kelly; et al. (2013-10-03). Freedom of the Net 2013; A Global Assessment of Internet and Digital Media (PDF) (2013 ed.). Washington DC: Freedom House. p. 690-706. Retrieved 2014-11-16. 
  35. ^ ThaiMinistry of Information and Communication Technology (MCIT), web site in Thai. (English translation)
  36. ^ AFP, Thailand says southern unrest worsening, 8 Mar 2011
  37. ^ "Thai Cabinet agrees to lift emergency decree in Bangkok", Kocha Olam, CNN World, 21 Dec 2010
  38. ^ Act on Computer Crime B.E. 2550, 10 Jun 2007, English translation
  39. ^ "Thailand lifts state of emergency, what now?", Asian, Hybrid News Limited, 22 Dec 2010
  40. ^ "Illicit Website Reported Since April 2002". Royal Thai Police. Archived from the original on 20 February 2006. 
  41. ^ a b "Facts & Figures: Netizen Arrests & Internet Censorship", iLaw, December 2010
  42. ^ "Thailand's Massive Internet Censorship", Pavin Chachavalpongpun, Asia Sentinel, 22 Jul 2010
  43. ^ a b Todd Pitman and Sinfah Tunsarawuth (27 May 2011). "Thailand arrests American for alleged king insult". Bangkok: Deseret News. Associated Press. Retrieved 27 May 2011. 
  44. ^ "Computer villains beware – digital forensics gather pace", Suchit Leesa-nguansuk, Bangkok Post, 20 January 2010
  45. ^ "Internet censorship: The iron firewall of the 21st Century", Jonathan Fox, East Asia Forum, 19 Jun 2010
  46. ^ Williams, Alex (16 August 2013). "Thailand censors anime into a blur". Inside Investor. Retrieved 16 August 2013. 
  47. ^ "Activists, former MP arrested after staging protest", Pravit Rojanaphruk, The Nation, 21 Sep 2006
  48. ^ First successful anti-coup protest in Thailand, Wikinews, 23 Sep 2006
  49. ^ "Thai coup leaders criticize media", Associated Press, 29 Sep 2006
  50. ^ "MCOT President, Board Quit Over Thaksin Television Broadcast", Anuchit Nguyen, Bloomberg, 27 Sep 2006
  51. ^ "Virtue never can be bought", Editorial, Bangkok Post, 16 Apr 2007
  52. ^ "Taxi driver 'sacrificed himself for democracy'", Subhatra Bhumiprabhas, The Nation, 2 Nov 2006
  53. ^ "iTV rapped for report on driver's final words", Subhatra Bhumiprabhas, The Nation, 3 Nov 2006
  54. ^ "Weera calls for probe into MCOT and TV host", Nerisa Nerykhiew, The Nation, 21 Nov 2006
  55. ^ "Exit of popular shows to hurt MCOT", Kwanchai Rungfapaisarn, The Nation, 9 Dec 2006
  56. ^ Pitman, Todd (22 May 2014). "Thailand imposes media censorship as military coup begins". The Associated Press. Retrieved 3 Jan 2014. 
  57. ^ a b c d "Thailand Human Rights Practices, 1994", Country Reports on Human Rights Practices for 1994, Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor, U.S. Department of State, Feb 1995
  58. ^ a b "Thailand", Country Reports on Human Rights Practices 2003, Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor, U.S. Department of State, 25 Feb 2004
  59. ^ "Sudathip's radio show axed", The Nation, 16 Feb 2006
  60. ^ "Abuse blamed on regulation", Bangkok Post, 1 Jun 2005
  61. ^ "Community-radio crackdown panned", Pravit Rojanaphruk, The Nation, 1 Jun 2005
  62. ^ , Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor, U.S. Department of State, 28 Feb 2005Country Reports on Human Rights Practices 2004Thailand
  63. ^ "Why are the Thai authorities so sensitive about Anna and the King?", Carol Divjak and Peter Symonds, World Socialist Web Site, 3 Apr 2000
  64. ^ "'The Da Vinci Code' can be shown uncut", The Nation, 17 May 2006
  65. ^ "'Da Vinci Code' cleared to screen, without cuts", Lan Anh Nguyen, IHT ThaiDay, 18 May 2007
  66. ^ "Making the Cut: Will Reforms Make Censorship Worse?", Simon Montlake, Time, 11 Oct 2007. Retrieved 10 Dec 2007.
  67. ^ Thailand Film Censorship Laws. Retrieved 15 Dec 2013.
  68. ^ "Why Film in Thailand?", Ministry of Foreign Affairs, Kingdom of Thailand. Retrieved 28 Sep 2008
  69. ^ "Too 'Dark' to see", Kong Rithdee, Bangkok Post, 20 Sep 2008. Retrieved 24 August 2012
  70. ^ "A Film Shooting in Thailand: Rules and Regulations", Ministry of Foreign Affairs, Kingdom of Thailand. Retrieved 24 Aug 2012
  71. ^ a b "Thai junta bans computer game 'Tropico 5' that allows you to build your own dictatorship".  
  72. ^ ArchiveTime
  73. ^ "Shortlist for EC (Election Commission) candidates submitted on Aug 10", The Nation, 29 Jul 2006
  74. ^ "EC trio's supporters jailed", The Nation, 4 Aug 2006
  75. ^ a b RSF,,THA,46e6910123,0.html "Annual Report 2004 – Thailand", Reporters Without Borders. Retrieved 24 August 2012
  76. ^ "Statement on the occasion of the World Press Freedom Day 2006", Thai Journalists Association and Thai Broadcast Journalists Association, 3 May 2006. Retrieved 24 August 2012
  77. ^ Saksith Saiyasombut 7 Jan 2013, Siam Voices (7 Jan 2013). "Thai TV cancels drama series, viewers smell political interference" (News & blogging).  
  78. ^ "Thaksin’s Unreasonable Defamation Charges Veer Out Of Control", International Federation of Journalists (IFJ), 21 Jun 2006
  79. ^ "Thailand: Libel Suit Deepens Assault on the Press", Human Rights Watch, 2 Sep 2004
  80. ^ "Free Speech in Thailand: WACC Scholar Takes on Prime Minister and Media Giant in Freedom of Speech Case", Sean Hawkey, World Association for Christian Communication, 11 Feb 2005
  81. ^ "Court acquits Supinya, 'Thai Post'", Ismail Wolff, IHT ThaiDay, 16 Mar 2006
  82. ^ "Thailand: Thaksin, Plodprasop file lese majeste suits against Sondhi", Bangkok Post in Asia Media Archives, 5 Apr 2006
  83. ^ "Independent Media Hounded by Violence and Libel Suits", Reporters Without Borders, 7 Apr 2006


  • David Streckfuss (2011), Truth on Trial in Thailand: Defamation, treason and lèse-majesté, Routledge,  
  • Sinfah Tunsarawuth (September 2012), "Royal Chill", Index on Censorship 41: 103–107,  
  • Aim Sinpeng (2013). "State Repression in Cyberspace: The Case of Thailand". Asian Politics & Policy 5 (3): 421–440.  



See also

On 4 April 2006, People's Alliance for Democracy (PAD) leader and fierce Thaksin critic Sondhi Limthongkul was sued by Thaksin for allegedly slandering him during an anti-Thaksin rally.[82] In total, Sondhi has around 40 complaints lodged against him.[83]

The suit by Shin Corporation (at the time owned by Thaksin's family) against Supinya Klangnarong, Secretary General of the Campaign for Popular Media Reform.[80] In an article, published in July 2003 in the Thai Post, Supinya had indicated the rise in the Shin Corporation's profits since Thaksin's Thai Rak Thai party had gained power in 2001 (approximately US$980mn), might be a result of benefits to Shin Corp from the government's policies, which would amount to a conflict of interest. The charges were dropped in March 2006[81] after Supinya received considerable Thai and international support and her case became a cause celebre for free speech and media freedom. Thus far, there has been no countersuit for damages against the embattled PM-in-exile.

Notable libel suits filed by Thaksin include:

The government of Thaksin Shinawatra filed numerous libel suits against government critics, in what the International Federation of Journalists (IFJ) called "Thai Prime Minister Thaksin Shinawatra's continued use of criminal defamation charges to silence media criticism of his government".[78]Brad Adams, executive director of Human Rights Watch's Asia Division, noted that "it's impossible to distinguish a libel suit from an attempt to silence the prime minister's critics. Thailand's once-vigorous free press is being slowly squeezed to death."[79]

The threat of libel suits has long been used to silence government critics.[57]

Libel suits


This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Fair are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.